GJORDE DU ?

  2009-08-21 / 03:00:56 / emelie englund /

- Jag har en sjukdom ...

Dyspepsi, även kallat för magkatarr, det är ett tecken på stress, går det riktigt illa till kan man få magsår och massa skit. Medecin äter jag vid behov och tips på medecin "Novalucol". Magkatarr är rätt vanligt bland dagens ungommar, jag vet en del utav mina vänner som har det. Och det kan bero på mycket tjaffs, orolig, stress, problem hit&dit och dåligt självförtroende osv.

Jag fick först stressproblem för 3 år sen, då kunde jag inte sitta still, jag skakade på benet, eller rörde på fingrarna hela tiden, klumpen i magen växte och växte. Det blev bara värre och värre tillslut åkte jag och mamma till sjukhuset och kollade upp vad det va jag hade. Då hette det någonting jag inte kommer ihåg just nu och dom sa till mig att "Du är nära på att få dyspepsi och magsår" Så jag tog det lite lugnare ett tag tills allt tjaffs började. Jag bråkade med min "bästaste" (elin hultman) hon sa massa hemska saker till mig som fick mig att må så jäkla dåligt, jag låg hemma och grät hela tiden, ville inte gå till skolan men blev tvingad. Istället fick jag ha en yoghurt som stog i kylskåpet i klassrummet och dricka den för att det hjälpte mot det onda.

Jag kunde/kan knappt äta någonting, läsk, godis, friterad mat, chips, vissa frukter. Allt det plus massa mer va totalt nej för mig, men jag åt det ändå och fick ta att jag fick ont.  Efter ett tag blev jag laktos och åt varken yoghurt eller drack mjölk. Det va en hård tid. Efter ett år kom det fram att jag har den här sjukdommen och det är något jag kommer få leva med om jag inte börjar tagga ner nu. Jag måste ha egen tid, ta hand om mig själv och inte bry sig så mycket om alla andra.

Det låter hemskt att säga så för jag är en människa som verkligen bryr mig om mina vänner, men jag glömmer mig själv.
 
Va snäll mot din mage !


Lisa

Du är stark gumman du klarar det :)

2009-08-21 @ 13:26:00
URL: http://lisapremberg.blogg.se/
Anonym

sådär har jag också ...

2009-08-21 @ 19:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious
RSS 2.0