DYSPEPSI

  2010-11-23 / 18:09:43 / deep /
Som dom flesta vet lider (om det är det rätta ordet haha) jag av Dyspepsi, annat ord Magkatarr.

Vanliga symtom är att man

har ont eller känner obehag upptill i magen i samband med att man äter

  • blir mätt snabbt
  • känner hungersug i mitten av magens översta del, den så kallade maggropen
  • känner sig uppspänd i magen
  • mår illa
  • har lättare halsbränna eller sura uppstötningar

Jag har haft det i många år och är nu rätt van. Vissa dagar är värre än andra såklart, men det är något jag verkligen vill bli av med. Men hur? Jag är en tjej med planer, stressar gämnt och har alltid någon enstaka konflikt någonstans. Mat äter jag, skiter i vad. Skulle jag välja bort det jag inte kan äta så skulle jag bara äta knäckebröd och vatten i stortsätt. Fetmat är något jag totalt måste välja bort om det ska bli bra, sura saker, starka saker, feta saker, mejeri, jouice, saft, läsk osv är det värsta. Vad finns det då kvar? Jag måste va snäll som ett får för att slippa konflikter, ta all skit och inte ge något tillbaka för att min mage inte ska vara orolig. Men alltid är det något, jag tar ingen skit från någon så ..?

Jag har försökt med hur mycket som helst, en vätska som var otroligt smulig och smakade skit, olika tabletter hit och dit och i stort sätt- inget har hjälpt mig. Det började med att jag hade en bokstavs sjukdom som jag inte minns namnet på och sen vart det bara värre och värre. Jag har satt mig här själv, så what the fuck.. Men det finns inga läkemedel som hjälper mig. Novalucol (på bilden) är sug tabletter som hjälper för stunden. Allt kommer sluta med magsår, det slår jag vad om !


Anonym

Usch, har också magkatarr. det är så jobbigt :(



Hoppas det blir bättre för dig snart iaf! =)

2010-11-23 @ 23:43:21
URL: http://moawikstedt.blogg.se/
Anonym

det är ju värre om du tar åt dig vad folk säger å känner att du måste ge tillbaka med samma mynt än om du bara ignorerar, det måste du väl fatta själv?



Dessutom så lägger du upp bilder hela tiden på läsk, godis, chips och en massa skräpmat. Det är bara att gå igenom dom bilderna så vet exakt vad du inte ska stoppa i dig.

2010-11-24 @ 03:58:58
Anonym

Jag har också dyspepsi.Allt började med att jag mådde illa och gick ner i vikt när jag åt. Jag gick till doktorn och han sa att jag skulle få göra gastroskopi. Då man sväljer en slang med en kamera fäst på, så kan de se om man har någon allvarligare sjukdom som t.ex cancer. Jag blev sövd under hela "operationen" om man ens kan kalla det så. det tog ungefär 2min alltihop och jag var felfri från de farliga.. Men dock har jag nu dyspepsi och inflammerad magsäck. Lite jobbigt när man är skithungrig och sedan bara kan äta typ 2 tuggor för sen är man mätt

PUSS

2010-11-24 @ 11:09:39
Anonym

Jag har haft det i snart 5 år, det finns verkligen ingenting som hjälper direkt.. Förutom att försöka att inte stressa och inte dricka eller äta saker som är surt för magen.

2010-11-24 @ 20:13:49
URL: http://sjuttoon.blogg.se/
Anonym

låter riktigt jobbigt. men låter mer som om att det skulle vara ibs.

2010-11-25 @ 16:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious
RSS 2.0