GYMNASIEVALET? HJÄLP..

  2011-01-18 / 18:38:00 / emelie englund /
Snart får vi gymasiesökande ungdomar börja söka in till gymnasium. Men vet alla vad dom vill bli?
Jag är 15, kom igen. Jag vet inte vad jag vill göra i framtiden?
Jag har iallafall funderingar, Har dock bara vart på ett öppethus vilket är Media Gymnasiet. Skolan
verkar bra i sig och de har en speciell linje & inriktning. Nämnligen Estetisk - Foto. Alltså inte bild, eller
Media. Utan bara foto. Jag vill inte lära mig hur en videokamera funkar, eller hur man jobbar bakom
tvn osv. Så det känns mest lockande. Dock vet jag inte så mycket om skolan, den är rätt gammal
men det spelar ingen roll. Intagnings poängen har jag ingen aning om heller. Jobbigt!

Har ni några förslag om vad man kan göra om man är en skoltrött tjej som vill jobba mer praktisk
och inte sitta i böcker 5 dagar i sträck? Något som är förberedande för Högskola och kul? Frisör och stylist
går bort med tanke på att det inte är Högskoleförberedande. Vet ni något om Mediagymnasiet eller någon
annan skola som har liknande linje och är bra? Skulle vara jätte tacksam :)




Anonym

Har hört att NACKA gymnasium är bra. Finns hp linjer där jobbar de nästan ingenting i böcker eller så utan de får göra en massa saker.



Även mediagymnasiet verkar bra vad jag hört

2011-01-18 @ 18:45:14
Anonym

om du nu skulle vara intresserad för frisör tex så kan man kolla om man kan lägga till de kurser som du saknar för att sedan kunna söka in till högskola. tex media har inte de som krävs för att söka till högskola, men vissa skolor har individuella val och extra val så att man kan lägga till de kurser som saknas :)

2011-01-18 @ 18:58:38
Anonym

Ja nått kreativt och skapande måste det bli eftersom du är det.

2011-01-18 @ 19:10:49
URL: http://carryes.wordpress.com
Anonym

Jag vet bara en skola, men det är inte media utan omvårdnad

2011-01-18 @ 19:57:41
Anonym

Ta ett lärlings program då, för då är man ute 3 dagar på praktik och 2 dagar i skolan. Så kan du även lägga till dom kurser du vill läsa för att få behörighet till högskolan:)

2011-01-18 @ 21:06:48
URL: http://linneanils.blogg.se/
Anonym

jag går på mediagymnasiet i nacka. och det är verkligen en underbar skola. när jag började där eller hörde talas om den så tvekade jag jättemycket. Jag vet inte hur andra skolor är men jag skulle inte vilja byta skola för nått i världen. Den är superbra, inte mycket plugg alls! Jag gillar inte heller att bara råplugga och det som är så bra där är att man slipper det. Man har sköna tider, matkort som funkar på de flesta ställena. Eleverna är sköna, lärarna med. Lektionerna är dessutom supersköna! Så absolut, jag rekomenderar mediagymnasiet till 100! Lycka till! :)

2011-01-18 @ 22:40:14
Anonym

Jag går på mediagymnasiet och jag älskar skolan,Man lär känna alla(jag går i 1an nu). Skolan är 4-5 år gammal tror jag, om jag inte har helt fel. inte mycke plugg och istället för prov gör vi filmer och sånt! i vissa fall har vi prov men inte ofta. Och från och med 95:orna har alla linjer på MG högskolförberedande så de är bra. + att ni får en dator, som inte vi fick :p Om du väljer fotolinje får du även en kamera, just nu är de Nikon D90 men ni kanske skulle få en bättre har jag för mig. Och skolan gör allt vad dom kan så du får de bra.

2011-01-18 @ 23:43:55
Anonym

Om du är skoltrött så skulle jag rekomendera dig att söka en estetisk linje. där har du en estetisk lektion minst 3 gånger i veckan. jag jobbade jätte hårt i 9:an och valde media programmet och det är det bästa jag har gjort. man känner inte samma skolkänsla och det är mycket friare.

2011-01-19 @ 10:54:01
Anonym

Du kan ju antingen gå Omvårdnad, då du har praktik ganska mycket. Sen finns det ju andra som bygg osv, eller turism.

2011-01-19 @ 17:34:24
Anonym

Jag har hört att mediegymnasiumet är oseriöst och att man inte blir något efteråt.

Men har du kollat ybc ,dom har det väldigt fritt och så :p sen är tbs också väldigt bra där man också jobbar med data och pratik samt mkt utomlands resor .Dessutom är alla lärarna behöriga.

2011-01-20 @ 12:30:27
Anonym

John Bauer är jääääääättebra!

2011-01-20 @ 17:17:41
URL: http://sandelius.blogg.se/
Anonym

jag tycker du ska söka till media gymnasiet :) jag har gått där och det var super bra! du kan både jobba som fotograf samt plugga vidare efteråt vilker är toppen. lärarna är jättebra och det är inte så mycket plugg, normalt liksom. Man väljer själv hur mycket plugg man vill ha liksom, du kan få g-vg i det mesta av att bara gå på lektionerna men mvg är mer plugg, fast verkligen inte lika mycket som sam och natur :)

2011-01-20 @ 17:57:44
Anonym

hej hej :) jag går också på mediagymnasiet och det är en toppenskola! man lär känna jättemånga på skolan , eftersom det är sån himla posetiv stämning där och alla kan vara som dom vill! alla lärare inom mediaämnena har haft något tidigare yrke i den branchen så dom vet allt inom området lixom (; ! undervisningen på lektionerna är asbra eftersom vi får flera olika varierande lärningssätt, t.ex genomgångar på powerpoint :)! sen går jag faktist sam.media inriktning, och vi har nästan aldrig läxor fast det klassas som "plugglinjen" på skolan haha (;.. själva skolan har funnits sedan 1993, och att den har funnits så länge gör det tryggt, jag menar att den inte precis startat och går i konkurrs efter någon månad bara :) lycka till & kram!

2011-01-20 @ 20:25:44
Anonym

vad är din vikt och längd? :)

2011-01-30 @ 16:53:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious
RSS 2.0